04 diciembre 2006

Crossroads The Original Soundtrack

Ryland Peter Cooder nació en 1947, en Los Angeles de los Estados Unidos. Influenciado por las grabaciones de Josh White, comenzó a chapurrear, perdón, guitarrista autodidacta con la guitarra a los tres años. Y a los dieciséis sabía tocar la guitarra, la mandolina y el banjo. Fue pionero en el estilo llamado bottleneck blues guitar que se puede traducir como blues del embotellamiento, estilo que más tarde se haría marca registrada. Posiblemente el guitarrista de blues más fino y técnico de su generación. Su temprana andadura con grupos como ‘Taj Mahal’ y ‘Captain Beefheart’s Magic’ o sus fusiones étnicas como con el maliano Ali Farke Toure y el indio V.M. Bhatt, o con otros músicos cubanos, hawaianos o japoneses le dieron a sus instrumentacines mucha importancia, más de la que pudiese llegar a tener cualquier letra o vocalización musical. En 1964 ‘Taj Mahal’ en busca de nuevas ideas escuchó largo tiempo a Cooder, y le invitaron a grabar un disco con él, pero a mitad de la grabación ‘Taj Mahal’ se disuelve, dejando todo a medio hacer. Cuatro años más tarde entró en un estudio como músico de sesión para ‘Captain Beefheart’s Magic’, pero su profesionalidad les hizo llevarse al chico de gira por el Reino Unido. Una vez en Inglaterra, Ry escribió la banda sonora para la película ‘Candy’. Mientras trabajaba en el proyecto, los Rolling Stones se le acercaron para saber si podía trabajar con ellos en el LP ‘Let it bleed’ En 1970 tal era su reputación de músico de estudio que fichó por Warner/Reprise y grabó su primer disco: ‘Ry Cooder’. No lanzó otro disco hasta dos años después ‘Into the Purple Valley’ un gran álbum que le dió una proyección mayor. Con la guitarra española en mano, grabó ‘Boomer’s story’ en 1973, y introdujo musica gospel en ‘Paradise and lunch’ en 1974. Luego música hawaiana en el quinto ‘Chickenskin music’ en 1975. También anduvo por el camino del Jazz en 1978 grabando ‘Jazz’. ¡Que variedad! Cooder gozó de tremendo éxito en Europa, países como Alemania, Holanda y Reino Unido agotan sus discos en las estanterías. España sigue aislada en ese sentido. Con el disco ‘Bop till you drop’ en 1979, con un impresionante tema blues que te eriza los pelos “The Very Thing That Makes You Rich” y hace un bonito pleno en las listas de esos países. Continuó en 1980 con ‘Borderline –The slide area’ y en el año 1987 volvió a revisitar sonidos del Rock and Roll con su disco ‘Get rhythm’. Y a partir de su último LP redujo sus actuaciones y sus giras, siendo más discretas, pero siempre llenando los fieles circuitos de Europa y Estados Unidos. En 1997 hizo una gira mundial con músicos cubanos octogenarios: ‘Buena Vista Social Club’ dejando su arte plasmado en un disco en el año 2.000. Sin embargo, a Ry también se le conocerá como gran músico en bandas sonoras, películas como “The Long Riders”, “Candy”, “Gerónimo”, “Paris Texas”, “Crossroads”, “The end of violence”, etc.

  • 01. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Crossroads
  • 02. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Down In Mississippi
  • 03. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Cotton Needs Pickin'
  • 04. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Viola Lee Blues
  • 05. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - See You In Hell, Blind Boy
  • 06. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Nitty Gritty Mississippi
  • 07. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - He Made A Woman Out Of Me
  • 08. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Feelin' Bad Blues
  • 09. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Somebody's Callin' My Name
  • 10. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Willie Brown Blues
  • 11. Ry Cooder - Crossroads Soundtrack - Walkin' Away Blues

Whether serving as a session musician, solo artist, or soundtrack composer, Ry Cooder's chameleon-like fretted instrument virtuosity, songwriting, and choices of material encompass an incredibly eclectic range of North American musical styles, including rock & roll, blues, reggae, Tex-Mex, Hawaiian, Dixieland jazz, country, folk, R&B, gospel, and vaudeville. The 16-year-old Cooder began his career in 1963 in a blues band with Jackie DeShannon and then formed the short-lived Rising Sons in 1965 with Taj Mahal and Spirit drummer Ed Cassidy. Cooder met producer Terry Melcher through the Rising Sons and was invited to perform at several sessions with Paul Revere and the Raiders. During his subsequent career as a session musician, Cooder's trademark slide guitar work graced the recordings of such artists as Captain Beefheart (Safe As Milk), Randy Newman, Little Feat, Van Dyke Parks, the Rolling Stones (Let It Bleed, Sticky Fingers), Taj Mahal, and Gordon Lightfoot. He also appeared on the soundtracks of Candy and Performance. Cooder made his debut as a solo artist in 1970 with a self-titled album featuring songs by Leadbelly, Blind Willie Johnson, Sleepy John Estes, and Woody Guthrie. The follow-up, Into the Purple Valley, introduced longtime cohorts Jim Keltner on drums and Jim Dickinson on bass, and it and Boomer's Story largely repeated and refined the syncopated style and mood of the first. In 1974, Cooder produced what is generally regarded as his best album, Paradise and Lunch, and its follow-up, Chicken Skin Music, showcased a potent blend of Tex-Mex, Hawaiian, gospel, and soul music, and featured contributions from Flaco Jimenez and Gabby Pahinui. In 1979, Bop Till You Drop was the first major-label album to be recorded digitally. In the early '80s, Cooder began to augment his solo output with soundtrack work on such films as Blue Collar, The Long Riders, and The Border; he has gone on to compose music for Southern Comfort, Goin' South, Paris, Texas, Streets of Fire, Alamo Bay, Blue City, Crossroads, Cocktail, Johnny Handsome, Steel Magnolias, and Geronimo. Music by Ry Cooder (1995) compiled two discs' worth of highlights from Cooder's film work. In 1992, Cooder joined Keltner, John Hiatt, and renowned British tunesmith Nick Lowe, all of whom had played on Hiatt's Bring the Family, to form Little Village, which toured and recorded one album. Cooder next turned his attention to world music, recording the album A Meeting by the River with Indian musician V.M. Bhatt. Cooder's next project, a duet album with renowned African guitarist Ali Farka Toure titled Talking Timbuktu, won the 1994 Grammy for Best World Music Recording. His next world crossover would become one of the most popular musical rediscoveries of the 20th century. In 1997 Cooder traveled to Cuba to produce and play with a group of son musicians who had little exposure outside of their homeland. The resulting album, the Buena Vista Social Club, was a platinum selling international success that made stars of Compay Segundo, Ibrahim Ferrer and Rueben Gonzalez and earned Cooder another Grammy. He continued to work on projects with his Buena Vista band mates, including a collaboration with Manuel Galban in 2003 titled Mambo Sinuendo. His other work in the 2000's included sessions with James Taylor, Aaron Neville, Warren Zevon and Spanish diva Luz Casal. In 2005 Cooder released Chavez Ravine, his first solo album since 1987's Get Rhythm.

Crossroads - Duelo de guitarras.